Szekszárdi Júlia: Megoldott és megoldatlan történeteink
Az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete és az Underground Kiadó négy a közelmúltban megjelent könyvet ajánl az érdeklődők figyelmébe. A szerzők a szó szoros értelmében vett terepmunkások. Műveik művészi értéke megkérdőjelezhetetlen, de az általuk képviselt szociográfia műfaja ennél sokkal többet is „tud”. A nem egyszer megrendítő történetek mögött közoktatásunk alapvető anomáliái ismerhetők fel. A négy pedagógus szerzőre jellemző, hogy a helyzet súlyosságának ismeretében is a legjobb tudásuk szerint, elkötelezetten teszik a dolgukat. Legyen szó akár halmozottan hátrányos helyzetű romagyerekekről, súlyosan sérült tanulókról vagy egy lecsúszó kelet-magyarországi település sodródó fiataljairól.
Részletek a könyvekből:
„Jó látni, hogyan alakulnak át a gyerekek négy év alatt. Jó együtt átélni pillanatokat. Jó közös titkoknak a birtokában lenni. És persze a legjobbak a megoldandó feladatok. Észrevenni az egészen apró, kicsi rossz gesztust egyik gyerektől a másik felé. Mindezt finoman megoldani. Észrevenni és megpróbálni feloldani a gátlást. Kezelni az akaratlan durvaságokat.” (Achs Károly: Csak azért is iskola)
„Könnyebb volt iskoláztatás korhatárát kitolni, mint szakmunkást elhelyezni. S lett mostanra már szülő nemzedék, ki nem dolgozott soha, kinek megélhetés, csak mit állam csöpögtet, s ez jól beágyazott életforma. De egyet biztosan tudok – ha pedagógus, nem hisz abban, hogy minden gyerek nevelhető – akkor nem is lesz képes nevelni. Magam éppen ezt a hitemet érzem repedezni.” (Benedekné Fekete Hajnalka: A gyüttment mesél)
„Mindig összehozott a pályám csirkefogókkal, csibészekkel, de valahogy a világ nagyon megváltozott. A legutóbbi ilyen fiú túlságosan is sok borsot tört a kollégák orra alá. Nekem nem volt különösebb problémám vele, kedveltem őt magáért, és ő érezte ezt. Valószínűleg úgy gondolhatta, hogy azon kevesek közé tartozom, akiket nem a híre érdekelt, hanem a teljesítménye. Azt gondolom, hogy fontos a történetben a fiú romasága, mert gyakran hangoztatta, és ezzel akarta magyarázni a vele kapcsolatos problémákat. Sokszor beszélgettem vele, míg kinn üldögélt óra alatt büntetésben a folyosón: kerestük az okokat, a megoldásokat.” (Leiner Károly:Az elveszett gyerekek országa)
Miért várnánk el, hogy a megalázott gyermek szülője udvariasan beszéljen velünk, pedagógusokkal? Főleg, ha a pedagógus kommunikációjából árad a lenézés, az undor, az agresszió. Senki ne higgye, hogy nekem minden rózsaszín. Hogy velem nem kiabáltak, hogy engem nem loptak meg, nem csaptak még be, hogy nekem nem hazudtak. De lassan, (igaz, van, ahol évekig is eltart) minden nehéz családnál beérik egy másfajta kommunikáció hatása. Egy emberibb kommunikációé.(L.Ritók Nóra: Bukdácsoló esélyegyenlőség)
Részletesebb tájékoztatás található minderről az OFOE (www.osztalyfonok.hu) és az Underground Kiadó honlapján (www.undergroundkiado.hu) és a Facebookon.
Szekszárdi Júlia
az OFOE elnöke
Accused child killer Gigi Jordan asked a Manhattan judge yesterday for the same bail and house arrest deal that accused maid molester and former IMF chief Dominique Strauss Kahn scored last month.prada bags uk
Photos of the bombing distributed by ISIS had a Thursday time stamp, even though ISIS claimed Mueller was killed during Friday prayers.Site De Chaussure Pas Cher
does it all happen at the ends
Since that time we have discovered that the telomere is a complex structure composed of both DNA and a growing list of associated proteins that together serve to regulate the length of the telomere and, as predicted by McClintock, protect genomic integrity.michael kors purses uk
mulberry handbags sale
május 29, 2011
· Webszerkesztő · Nincs hozzászólás
Címkék: hátrányos helyzetű, OFOE, oktatás, pedagógus · Kategória: MindenGyerek 2011, Virtuális konferencia
Hozzászólás írása
Webhely megnyitása bejelentkezve hozzászólásküldése.