Nehezen kezelhető fiatalok erdei iskolai programja a Mecsekben
Az Ösvény Alapítvány 2004. áprilisában erdei iskolai programot tartott a budapesti IX. kerületi Ferencvárosi Általános és Szakiskola tanulóinak (Az iskola programjáról lásd Kraiciné dr. Szokoly Mária írását a 34. oldalon!).
A program céljai a következők voltak: a nehezen kezelhető és marginalizálódott fiatalok természeti ismereteinek bővítése, közösségszervezés, kulcskompetenciák (együttműködés, problémamegoldás, vitakészség, konfliktusmegoldás) fejlesztése, tervezési és szervezési folyamatok elsajátítása, életvezetési ismeretek, környezeti nevelés, a gyerekek által nem ismert új sportok kipróbálása, önértékelés, csoportértékelés fejlesztése.
Résztvevők : egy felsőtagozatos tanulócsoport, Kovács Nikoletta osztályfőnök, szabadidő-szervező, Csonka Donát kalandpedagógus (Ösvény Alapítvány), Kónya Sándor pszichológus.
A program menete: A gyerekek aktív résztvevői voltak a program megalkotásának, megélésének és értékelésének, az osztályfőnök szerepe facilitátori volt, ő irányította a gyerekeket a „jó megoldás” felé. A program egészére és ugyanakkor a legkisebb elemére is jellemző volt a tervezés, lebonyolítás és értékelés folyamata. Célunk az volt, hogy a gyerekek megértsék, elsajátítsák ezt a folyamatot a mi irányításunkkal, egy nagy kaland, utazás során. A felkészülési, tervezési időszak (egy hónap, heti két alkalom): Az erdei iskolai táborozás előtt 1 hónappal, a gyerekek, osztályfőnökük, a kalandpedagógus közösen kezdték meg a felkészülést.
Az erdei iskola programja tartalmazta (2004. június 1-7.): az ismerkedést, szabályalkotást, csoport és egyéni célok kitűzését, szerződés megalkotását – a gyermekek és a pedagógusok aláírásával hitelesítve -, együttműködési játékokat, problémamegoldó játékokat, a kirándulás megtervezését, menüket, szobabeosztást, útvonalterveket, programokat, háttérinformációk kérését, beszerzéseket, felszerelések összeállítását. Szervezési elemeket: utazás, szállásfoglalás levélírás, ajánlott szelvény kitöltése. Gazdasági elemeket: költségvetés számolása, útiköltség, szállásköltség, étkezési költség, befizetések, egyéb bevételek, kiadások, dokumentálás, prezentálás. A tábor ideje alatt (persze nem a programok rovására) törekedtünk az önellátás megtapasztalására. Motiváltuk a gyerekeket az aktív részvételre (együttműködési játékok, problémamegoldó játékok, környezettudatosságra nevelő játékok). A napokat keretbe foglalta a reggeli és esti körbeszélgetés, amely a célok kitűzését és megvalósításuk értékelést tartalmazta. Értékelés (két hét, heti két alkalom): élmények feldolgozása, A kezdeti célok megvalósulásának értékelése.
A Kovács Nikoletta anyagainak felhasználásával készült előadás anyaga megtalálható a www.uphill.hu, valamint hamarosan a www. mindengyerek.hu weboldalakon.
Csonka Donát elnök
Ösvény Alapítvány
7635 Pécs, Fenyves sor 20., (06 20) 598-4666
uphill@freemail.hu
www.uphill.hu
cialis super active information
október 30, 2006
·
Webszerkesztő ·
Nincs hozzászólás
Címkék: együttműködés, problémamegoldás · Kategória: MindenGyerek 2005

Hozzászólás írása
Webhely megnyitása bejelentkezve hozzászólásküldése.