Jó szülő a lányom?
A videótréning Hollandiából került Magyarországra, az 1990-es évek végén. Elsősorban a kommunikáció elemzésén keresztül hat, a képek elemi erejével. Használható családban, csoportokban, oktatási intézményekben, az üzleti életben, vagyis mindenhol, ahol a kommunikációnak jelentősége lehet. Az emberi viselkedés leírásához, elemzéséhez olyan kicsiny egységeket kell találni, melyek jól felismerhetőek, azonosíthatóak, megtalálhatóak minden viselkedésben. Ezek a pici mozzanatok szerveződnek különböző viselkedési formákká, melyeket mintának nevezünk. Egy adott közösségre (családra, osztályra) jellemzőek a megjelenő viselkedésminták, melyek felismerése, azonosítása a mikroelemzés.
A megrendelő saját környezetében 5-10 perces filmet készítünk, melyeket -elemzés után – együtt nézzük meg a megrendelővel, kiemelve azokat a helyzeteket, ahol sikeresen oldotta meg a nehézségeket. A „visszanézést” újabb felvétel követi, és ez addig ismétlődik, míg a beállt változások már biztosítják, a tartós eredményt (3-10 film).
Ágnes édesanyja, Mária tette fel nekem a fenti kérdést, unokája iránti aggodalmában. Mária úgy érezte, hogy Ágnes elhanyagolja kislányát, a másfél éves Bettit, nem törődik vele, nem tud jó anya lenni. Ágnes ezidőtájt második gyermekét várta. A videótréning segítségével Ágnes megfigyelhette, hogyan reagál kislánya kezdeményezéseire, mennyire befolyásolja viselkedését anyja jelenléte. Ennek nyomán saját környezetében egyre többet tud figyelni mindkét gyermekére, meg tudta fogalmazni, hogy aktuálisan mi a legnagyobb nehézsége. A tréning során a harmadik találkozásnál már egyre jobban együttműködik Bettivel, egyre több a szemkontaktus, a közös cselekedet, melyeket egyre többször megnevezéssel is kísér. Kisfia ellátásába bevonja az egyre jobban együttműködő Bettit, megtanulja, hogyan kezelheti őket együtt, egy-egy helyzetben.
A videótrénig segítségével jó képet kaphatunk azokról a szülőkről, akik nehezen tudnak jó szülővé válni, elégedetlenek saját szülői szerepükkel. A sikeres megoldások kiválasztásával és visszajelzésével a szülő saját maga modelljévé válik, egyre több kompetens mozzanat jelenik meg a gyerekekkel való viselkedésben. Ugyanakkor a visszajelzések során meg tanulja érzékelni a gyermek kezdeményezéseit, számtalan olyan lehetőséget fedez fel, melyek alkalmasak a kapcsolat fejlesztésére.
dr. Bárdos Kata
Magyar Videotréning Egyesület
(06 30) 908-0649
bardoskata@kadi.hu
www.videotraining.hu
október 30, 2006
· Webszerkesztő · Nincs hozzászólás
Címkék: szülő, videótréning · Kategória: MindenGyerek 2005
Hozzászólás írása
Webhely megnyitása bejelentkezve hozzászólásküldése.