Fekete Krisztina – Ködbaum Zsanett: Egészséges életmód – értékkel, mértékkel

„Egy hatékony iskolai egészségnevelési program az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan fejlessze az oktatást és az egészséget.” WHO

Az iskolákkal, és így a pedagógusokkal szemben a társadalom részéről elvárásként fogalmazódik meg, hogy az oktatási tevékenység mellett a nevelésre és így az egészségnevelésre is hangsúlyt fektessenek. Az iskola szerepvállalása az életmód különböző területein, pl. egészséges táplálkozás, rendszeres fizikai aktivitás, élvezeti szerektől mentes szokások kialakításában meghatározó, hiszen egyrészt az általános és középfokú oktatási intézményeken keresztül több mint 1,4 millió gyermeket lehet elérni, másrészt az iskola a gyermekek életének olyan színtere, ahol átfogó egészségfejlesztési programok valósíthatók meg.

Az egészségfejlesztéssel foglalkozó szakemberek szerint az lenne az ideális, ha az iskolában az egészségnevelés nem programszerű lenne, hanem az iskolai atmoszférát, az iskola mindennapjait jellemezné. Az iskolák kulcsszerepet tölthetnek be a gyermekek egészséges életvitelének kialakításában, továbbá az iskola erőfeszítései a gyermekeket és szüleiket is segítik abban a felismerésben, hogy az egészség fontos társadalmi tőke.

Az iskola egészségnevelési, egészségfejlesztési programjának kialakításakor és annak megvalósításakor a siker érdekében elengedhetetlen a tanári karnak, az iskola dolgozóinak és az iskola-egészségügyi szolgálatnak, valamint a diákok együttműködése.

Néhány gyakorlati lépés, amelyek megvalósításával az iskola hozzájárulhat tanulói egészségének megőrzéséhez, a tudatos életmód kialakításához:

  • Kérdőív segítségével mérjék fel a diákok és a pedagógusok „egészség tudását”, és az eredmények ismeretében célzott egészségfejlesztési programokat dogozzanak ki, külsős szakemberek segítségével, melynek folyamatát tevékenységekre és résztevékenységekre is monitorozni szükséges.
  • Évente mérjék meg a tanulók testtömegét és testmagasságát. Ezen vizsgálatok eredményeit tegyék hozzáférhetővé a szülők számára is.
  • Minden tanuló legalább napi 30 perc intenzív testmozgást végezzen tanítási napokon. Legyen elérhető az iskola létesítményeinek használata a tanítási időn túl is.
  • Interaktív beszélgetések, egészségfejlesztési tartalmak közvetítése amely folyamatos és rendszeres legyen – szexualitás, táplálkozás, testedzés, dohányzás témakörben.

Az iskolásoknak a megszerzett ismeretek, a közös pozitív tevékenységek, csoportmunkák hatására igényükké válik az egészséges életmód.

Fekete Krisztina

dietetikus, egészségfejlesztő

Országos Egészségfejlesztési Intézet Budapest

fekete.krisztina@oefi.antsz.hu

(06 1) 428 8237

Ködbaum Zsanett

projektvezető

Nemzetközi Táplálkozáskutató Intézet

7633 Pécs, Építők útja 20/B.

intezet@taplalkozaskutato.hu

www.taplalkozaskutato.hu

cheap cialis black

május 29, 2011 · Webszerkesztő · Nincs hozzászólás
Címkék: , ,  · Kategória: MindenGyerek 2011, Virtuális konferencia

Hozzászólás írása

Webhely megnyitása bejelentkezve hozzászólásküldése.