Varga Attila: Miért járunk (öko)iskolába?

Sokan úgy gondolják, hogy a társadalmi változásokat az iskolák átalakításával kell kezdeni, íly módon felkészítve a felnövő generáció minden tagját arra, hogy ők már egy fenntartható társadalmat alakítsanak és működtessenek, jobbat mint az előző generációk. Ugyanakkor az iskolarendszer önmagában képtelen (és nem is ésszerű elvárni, hogy képes legyen rá) felelősséget vállalni a társadalom átalakításáért. A társadalom minden szektorában változásra van szükség. Ebben a változásban az iskoláknak a társadalom más szektoraival egyenrangú szerepe lehet, de ugyanakkora szükség van más szektorok szerepvállalására is. Csak a különféle szektorainak összehangolt együttműködése révén valósulhat meg a társadalmak fenntartható fejlődése.

Az ökoiskolák a környezeti problémák megoldásához szeretnék hozzásegíteni a társadalmat. Ez csak akkor lehetséges, ha az iskola nem pusztán a diákok felé közvetítendő, a múltból felmalmozott statikus tudás raktára, hanem a közösség számára fontos kérdésekben képes aktív, konstruktív szerepet betölteni. Képes kompetenciafejlesztő forrásközpontként az egész közösség fejlődését elősegíteni. A jelen iskoláinak legfontosabb hogy az iskola diákjaik aktív közreműködésével képes szerepet vállaljanak a közösség jövőképének, célkitűzéseinek megvalósításában.

Az ökoiskolai munka hatására a diákok kompetenciái fejlődnek, ismereteik gyarapodnak és mintegy mellékesen a gondolkodásukba beépülnek a fenntarthatóság szempontjai. Így fejlődésük nem csak saját maguk számára hanem a föld és az emberiség egésze szempontjából is pozitív irányú lesz.

Az ökoiskolák legfontosabb feladata, hogy a civilizációnk végét előrevetítő üzeneteket egy inspiráló jövőképpé és cselekvési szándékká alakítsák. A problémák nyelvéről a lehetőségek nyelvére kell lefordítanunk a fenntarthatósággal kapcsolatos mondanivalónkat. A diákoknak meg kell tanulniuk, hogy minden egyes egyén hozzájárulása szükséges és fontos ahhoz, hogy a társadalmunkat fenntarthatóvá tegyük. A fenntarthatósággal kapcsolatos pedagógiai munkának tehát pozitív és diákközpontú pedagógiává kell válnia. Az ökoiskolák nem azt kérik a diákoktól, hogy mentsék meg a földet, hanem olyan személyiségfejlődési útra állítják őket, hogy tevékenységeik hozzájáruljanak a föld megmentéséhez.

Varga Attila

Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet

Fejlesztési és Innováció Központ

1051 Budapest, Dorottya u. 8.

(06 1) 235 7249

(06 20) 478 7000

varga.attila@ofi.hu

cheap cialis black online

május 29, 2011 · Webszerkesztő · Nincs hozzászólás
Címkék: , ,  · Kategória: MindenGyerek 2011, Virtuális konferencia

Hozzászólás írása

Webhely megnyitása bejelentkezve hozzászólásküldése.