Szabadidő –szervezés helyett szabadidő-pedagógia…
…avagy a pedagógus lehetőségei és felelőssége a tanórán kívüli tevékenységekben
A tanulás és a szabadidő együtt,egymástól elválaszthatatlanul alkotja az iskola nevelési rendszerét.Az iskolai szabadidő nem cél,hanem a legfontosabb és leghatékonyabb nevelési eszköz,ezért nem csupán programszervezésre, hanem nevelési célokat segítő tevékenységre,azaz szabadidő-pedagógiára van szükség.
Az iskolai rendezvények olyan színterei a gyerekek életének,ahol önálló döntéseket hozhatnak,alacsony fokú szabályozottság mellett,igazi énjüket adják, alapvető hajlamaik,tevékenységeik nincsenek korlátozva.
Mit adhatunk a tanórán kívüli tevékenységek során?
1. Teret
2. Időt
3. A választás lehetőségét
4. Az egyéni önkifejezés lehetőségét és megerősítését
5. Közösségi élményt
6. Az aktív,cselekvő bevonódás módszereit
Ha ezek a szükségletek nincsenek kielégítve …
Ha ezen szükségletek kielégítésében tartósan hiányt szenved …,akkor fordul más utakra,hiszen a gyerek meg fogja keresni a tevékenységet …-ha nem itt, akkor ott …Ha az iskola nem kínál kalandot,majd keresnek az autófeltörés-ben,…Ha mi nem kínálunk érdekes és színes álmokat –megkeresik máshol…és akkor kerülnek elő a szintetikus álmok.
A pedagógus szerepe
A pedagógus személyisége és az aktív,hiteles részvétele meghatározó -nem elég odaállítani a magnót,táncolni kell!–ez egy kulcsfontosságú kompetencia, és ehhez elengedhetetlen a pedagógus saját helyzetének,saját szerepének tisztázása,megerősítése,egyfajta szemléletformálás,kompetenciafejlesztés, tehát képzés.
„Kalandok és álmok az iskola falain belül …”-30 órás akkreditált továbbképzési program a tanórán kívüli tevékenység témakörében.
Bányai Sándor
BMB ’994 Oktatási Tanácsadó Bt.
06-30-982-3322
banyai_sandor@yahoo.com
www.extra.hu/bmb994
szeptember 15, 2006
· Webszerkesztő · Nincs hozzászólás
Címkék: pedagógia, szabadidő · Kategória: MindenGyerek 2003
Hozzászólás írása
Webhely megnyitása bejelentkezve hozzászólásküldése.