Roma gyerekek iskolai integrációja
Egy projekt tapasztalatai
A konferencián elhangzott előadás egy oktatási integrációs projekt eredményeit és tapasztalatait mutatta be: az Ec-Pec Alapítvány és partnerei által megvalósított, a Budapesti Nyílt Társadalom Intézet támogatásával létrejött, Roma Education Initiative programot.
A 2003. tavaszától 2005. decemberéig tartó nemzetközi program célja, hogy visszaszorítsa az iskolai diszkriminációt, a szegregációt, és olyan pozitív társadalmi folyamatokat indítson el, melyek következtében a roma gyerekek esélyei javulnak mind az oktatás, mind a társadalmi integráció terén. Ennek érdekében a következő alprogramokat valósítottuk meg a projekt keretében:
– Helyi integrációs szövetségek felállítását és támogatását, melyek a különböző oktatási és oktatáshoz kapcsolódó intézmények közötti együttműködésre alapozva, a roma gyerekek szegregált nevelését felszámoló programot dolgoznak ki, mellyel hosszú távon is előmozdítják e tanulók integrált nevelését, társadalmi integrációját.
A pályázati program keretében Budapest VII. kerületében, Miskolcon és Pátkán állt fel Helyi Integrációs Szövetség.
– Korszerű, kultúra-semleges pedagógiai mérőeszközöket fejlesztettek ki a Fővárosi 3. Számú Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság és Gyógypedagógiai Szolgáltató Központ vezetésével szakértői bizottságok. Ezek alkalmazásával elkerülhetővé válhat, hogy a roma és hátrányos helyzetű gyermekek kulturális másságuk illetve eltérő szociális hátterük miatt kerüljenek beiskolázásra speciális intézményekbe.
– Az esélynövelő roma koordinátor szakma létrehozása és hazai elterjesztése a pedagógusok és a különböző szocio-kulturális háttérrel rendelkező tanulók közötti összekötő szerepet hivatott betölteni, a sikeres integráció és a hatékony tanító-nevelő munka elősegítésére.
– Pedagógushallgatók mentori tevékenysége roma és hátrányos helyzetű tanulók között a pedagógus alapképzés gyakorlati jellegét kívánja megerősíteni. Célunk az volt, hogy a leendő pedagógusok alapképzésük során új, korszerű módszertani ismeretekre tegyenek szert és megfelelő gyakorlati eszköztárral rendelkezzenek, már pályára lépésükkor. Partnerünk a Miskolci Egyetem Neveléstudományi Tanszéke volt, ahol hatékonyan működik ez a modellértékű program.
– A projektről az Országos Közoktatási Intézet által végzett monitoring vizsgálat célja a projekt tevékenységeinek, a célkitűzéseinek megvalósításának nyomon követése.
Meggyőződésünk szerint e hosszútávú projekt igazolja a hozzáfűzött reményeket és azt a kitartó munkát, melyet a bevont pedagógusok, oktatási szakemberek és a tevékenységekben részt vevő munkatársak belefektettek az integráció elősegítésére.
Deák Éva ügyvezető igazgató
Ibolya Emese szakmai koordinátor
Ec-Pec Alapítvány
1072 Budapest, Rákóczi u 22.
(1) 486-2850
ecpec@ecpec.hu
www.ecpec.hu
október 22, 2006
· Webszerkesztő · Nincs hozzászólás
Címkék: diszkrimináció, integráció, roma, szegregáció · Kategória: MindenGyerek 2005
Hozzászólás írása
Webhely megnyitása bejelentkezve hozzászólásküldése.