Oktatással a társadalmi igazságosságért
A befogadó társadalom iskolai erősítése
„Sok mindent megindított bennem [ez a tréning], olyan felismerésekhez, belátáshoz is eljuttatott, amit egyáltalán nem vártam. Remélem, fogom még sokáig „emésztgetni”, és táplálkozom belőle.”
„Merészebben fogom felvállalni az új módszerek alkalmazását, kipróbálását. Ha én szerettem, élveztem, a gyerekek talán még jobban fogják!”
Két részvevő véleménye egy harmincórás tréning után
Az Ec-Pec Alapítvány a 10 éves „Lépésről lépésre” nemzetközi program és az Open Society Institue integrációs programjainak hazai gazdája és lebonyolítója.
A konferencián megtartott műhelymunka az alapítvány akkreditálás alatt lévő – kísérleti szakaszban 130 részvevővel kipróbált – pedagógus-továbbképzési programját mutatta be. A tréning magyarországi kidolgozói – Koczor Margit és Hann Péter – részt vettek az Open Society Institute, New York és a Roma Education Initiative, OSI, Budapest „Oktatással a társadalmi igazságosságért” című antidiszkriminációs, előítélet-kezelő programjának képzésén, és közreműködői a képzési program közép-európai továbbfejlesztésének, valamint a nemzetközi trénerképzés kidolgozásának.
A továbbképzés célja, hogy a részvevő pedagógusok ráébredjenek: a különböző helyzetű gyerekek képességeire vonatkozó intézményi, tanári elvárások, előítéletek befolyásolják a gyerekek tanulmányi előmenetelét, tehát az oktatás tartalmának megváltoztatása önmagában kevés a tanulók – és ezzel együtt a tanárok és iskolák – sikeresebbé tételéhez. A tréning a részvevők személyes és szakmai változásának elősegítését célozza, kreatív és támogató közegben.
A munka során a csoporttagok kapcsolatba kerülhetnek azokkal az értékekkel, hiedelmekkel és érzésekkel, amelyek korábbi – kognitív és affektív – tapasztalataikhoz kötődnek. A sajátélményű gyakorlatokkal lényegében ahhoz segítjük hozzá a csoport tagjait, hogy vegyék észre azokat az előítéletes, intoleráns és igazságtalan viselkedéseket.
A program gyakorlatai alkalmasak arra, hogy tudatosítsák az előítéletekhez kapcsolódó érzelmeket, és azok iskolai megjelenési módjait.
A tréningek során központi helyet kap az a munka, amelynek keretében a résztvevők önállóan, élményeik és tapasztalataik alapján saját maguk számára jelölhetik ki azokat a célokat, amelyek megvalósításával pedagógia munkájuk keretében képesek lesznek különböző fejlődési, fejlesztési stratégiák kidolgozására.
A tréning tartalmi és módszertani segítséget ad az érintettekkel való dialógus és szövetségkötés megvalósítására is.
A program kidolgozásához kapcsolódóan 30 órában 20 roma és nem roma szülő számára is lehetőséget teremtettünk a párbeszédre, az együttműködés fejlesztésére, az oktatással kapcsolatos elvárások tudatosítására.
Hann Péter közgazdász, szervezetfejlesztő, tréner-tanácsadó,
az Önkonet Kft ügyvezető igazgatója
Ec-Pec Alapítvány
1072 Budapest, Rákóczi u 22. (1) 486-2850
ecpec@ecpec.hu
www.ecpec.hu
október 29, 2006
· Webszerkesztő · Nincs hozzászólás
Címkék: alapítvány, előítélet, oktatás, roma, társadalom, továbbképzés · Kategória: MindenGyerek 2005
Hozzászólás írása
Webhely megnyitása bejelentkezve hozzászólásküldése.