„Ocsu-mnyo” (Szemem fénye) cigány játszóház
Halmozottan hátrányos helyzetű roma kisgyermekek szocializációjának elősegítése
Pécs roma lakóinak jelentős része a keleti külvárosban, Meszesen él, a város legszegényebb, szociálisan leginkább rászorult, peremhelyzetben levő területén.
Ez a városrész a pécsi bányászat fejlődésével párhuzamosan alakult ki, következésképpen a bányászat válságjelenségei azonnal megjelentek a 80-as évek közepén. A városrész fejlődése már a 70-es évek közepén, a nagy lakótelepek építésének korában megállt, majd az ipari szerkezetátalakulással egy időben elkezdődött a slumosodás. Ma a lakosság kb. 35%-a roma, sokgyermekes család, szociális szempontból ennek az összes következményével (munkanélküliség, alkoholizmus, családi mobilitás, a gyermekek iskoláztatási gondjai, s egyéb devianciák). További körülbelül 30%-uk idős, egészségkárosodott bányász és családja, igen rossz anyagi-gazdasági körülmények között.
A területen élő aktívkorúak többnyire munkanélküliek, mentális és/vagy egészségi problémák, vagy képesítés hiánya okán. Ugyancsak megfigyelhető a területen élők „másodlagos gettósodása”, azaz a lakosság lokális elkülönítése, amelynek révén elveszítik orientáló és szabályozó kultúrájuk szerepét.
Programunk az „Ocsu-mnyo” cigány játszóház vonzási körzetének roma lakosságára terjed ki, akik így kapcsolatba kerülnek az első – önként választott
– intézménnyel (mivel bölcsődében működik a játszóház), s ezt az interkulturális kapcsolatrendszert akarjuk oly módon kihasználni és gazdagítani, hogy egészségügyi, szociális, és pedagógiai segítséget is tudjunk adni a családoknak.
Programjaink a személyes kapcsolatra és a közösségi tanulás előnyeire építenek.
Célkitűzéseink:
a.) A 0-3 éves korosztály egészséges szocializációjának programokkal történő támogatása, segítése. Mivel e korosztály elsődleges szocializációs ágense a család, ezért a szolgáltatásokkal nem a kisgyermeket, mint egyént, hanem a családot, mint gondozó-nevelő környezetet célozzuk meg. Hatékony társadalmi integrációjának segítése, támogatása adaptív magatartásmódok, viselkedéselemek, szokások megerősítésével.
b.) A gyermekek nyelvi fejlődésének segítése indirekt módszerekkel, a szülőkkel való foglalkozásokkal, illetve a szülő-gyermek nyelvi interakciók gazdagítása, az anyai „tanítási stílus” fejlesztésével, mintakövetéses módszer alkalmazásával, a gyermeket váró édesanyákkal, csecsemős, illetve kisgyermekes családokkal való foglalkozások alkalmaival.
Hisz a „nyelv szabja meg és struktúrálja azt, hogy mit és hogyan tanul meg a gyerek, oly módon, hogy korlátok közé szorítja a jövőbeli tanulást”.
c.) A gyermekvárás időszakára való felkészítés, (egészségügyi, pszichológiai, szociális stb. aspektusokkal) szülésre való felkészítés, a baba fogadására való családi felkészítés, szociális, orvosi, pedagógiai tanácsadások.
Csonka Anna programvezető
7636 Pécs, Nagy Ferenc tér 4. I. 5.
where can i buy dapoxetine online
szeptember 14, 2006
·
Webszerkesztő ·
Nincs hozzászólás
Címkék: hátrányos helyzetű, játszóház, munkanélküliség, roma · Kategória: MindenGyerek 2003
Hozzászólás írása
Webhely megnyitása bejelentkezve hozzászólásküldése.