Környezeti nevelés
Nyári napközis tábor a Babat pusztai biokertben
Mi kell egy jó táborhoz? – tettük fel a kérdést 2004 tavaszán, amikor elhatároztuk, hogy tankönyvi pedagógiai ismereteinket a gyakorlatban is kamatoztatni kívánjuk, és egy biokertész-tábor megvalósításával nemcsak egy maradandó nyári élménnyel, hanem a környezettudatos szemléletmóddal valamint a biotermesztés megismertetésével is gazdagítjuk a részvevőket. Előadásunk első részében erre a kérdésre kínáltunk választ, a már hátunk mögött lévő, remekül sikerült tábor tanulságait levonva.
Előadásunk második részében aktív közreműködésre buzdítottuk a hallgatóságot, így lehetőség nyílt kipróbálni néhány, a táborban bevált, környezeti témára alkalmazott készségfejlesztő, kommunikációs, ön- és társismereti, valamint problémamegoldó drámajátékot.
A teljesség igénye nélkül a következő tényezők együttes meglétének tudtuk be táborunk sikerességét: ideális helyszín, humán támogatás, megfelelő infrastrukturális ellátottság és eszközök, támogatás és érdeklődés a szülők részéről, jól kigondolt, a gyerekek igényeihez alkalmazkodó, az évszak és időjárás sajátosságait figyelembe vevő programok.
A helyszín, a Nyitott Kert Alapítvány Gödöllőhöz közeli Babat pusztai biokertje volt, amely figyelembe véve a környező dombos táj kirándulásokhoz is ideális szépségét, gazdagságát, a Domony-völgy strandolási lehetőségeit valamint a közeli lovarda nyújtotta szolgáltatásokat, tényleg a legjobb választásnak bizonyult, annál is inkább, mert így a gödöllői gyerekek jobban megismerhették saját környezetüket.
Táborunk azonban nem jöhetett volna létre, ha mind a szervezésben, mind a megvalósításban nem támogat a kert vezetője munkatársaival, akik a kisbuszos fuvarozástól kezdve a kerti műveletek bemutatásáig mindenben segítségünkre voltak, és az eszközöket, szerszámokat is rendelkezésünkre bocsátották.
Különösen szerencsésen sikerült a szülők bevonása a tábori eseményekbe. A gyerekek az utolsó napon uzsonnát rendeztek a szülőknek, amelynek során saját készítésű ételekkel lepték meg őket, bemutatták nekik a kertet és a táborban készített kézműves alkotásaikat.
A tevékenységek, „tanórák” megválasztásánál figyelembe vettük többek között a fokozatosság elvét (először a szűkebb, majd később a tágabb környezet feltérképezése), a biológiai növénytermesztés természetes időbeli folyamatait (a palántázástól a szüretelésig) a hagyományteremtés közösség-formáló erejét (színesedő, bővülő faliújság, ivóverseny), valamint az időjárást és a gyerekek bioritmusát.
Persze, ugyanúgy, ahogy nehéz megmondani, miért jobb a nagymama paprikás krumplija akármelyik más paprikás krumplinál, a „hozzávalók” felsorolásán túl van még valami összetevője a jó tábornak is, de erről nem írnak a szakácskönyvek, úgyhogy mi is hallgatunk.
Mérő Ágnes és Mérő Alíz
Nyitott Kert Alapítvány
1026 Budapest, Hűvösvölgyi út 33.
(06 20) 993-5852
meroagi@freemail.hu
www.nyitottkert.hu
október 30, 2006
·
Webszerkesztő ·
Nincs hozzászólás
Címkék: biotermesztés, készségfejlesztés, nevelés, növénytermesztés, pedagógia, tábor · Kategória: MindenGyerek 2005
Hozzászólás írása
Webhely megnyitása bejelentkezve hozzászólásküldése.