Környezeti nevelés és erdei iskola egy ökológiai faluban, Gyűrűfűn

A foglalkozásban vázoltam, annak történetét, hogyan lett egy egykor kiválóan
működő, gazdag, emberi kapcsolatok terén barátságos falu az akkori politikai helyzet miatt enyészetté, majd egy másképp gondolkodó, lelkes csapat munkája eredményeképp más alapokon, de újra közösségként működő, úgynevezett ökofaluvá.
A témát bemutatkozással és a hallgatóknak kiosztott, szomorkás, a falu pusztulásáról készült képek hangulatának visszaadásával kezdtük. (Elmúlás nélkül nincs újrakezdés.) E személyesebb viszony kialakítása után meséltem nekik a régi Gyűrűfűről, lakóinak életéről, a közösség erejéről, az első család elköltözése utáni gyors pusztulásról. Az új alapokon létrejött Gyűrűfű tárgyalását csoportokban kezdtük, ökofalu tervezésével. Talpraesett megoldásokat ismertettek, a tervrajzokhoz magyarázatot fűztek. Papírra vetettük a felsorolt elemeket (biokert, vízimalom, szélkerék, lakóház, közösségi ház, templom, madárvárta stb) Majd megismertettem őket, a Gyűrűfűn alkalmazott alternatív technikákkal: a Gaia-ház alapelveivel (miben szolgálja testünk, lelkünk békéjét, bolygónk összhangját), a gyökérzónás szennyvíztisztítás lehetőségével, napenergia-hasznosítással, szelektív hulladékgyűjtéssel, kétkörös vízrendszerrel, komposzt-toalettel, humánus állattartással, biokerttel stb. Nagyvonalakban bemutattam az életvitelszerően Gyűrűfűn élő családok életét, majd szolgáltatásainkat .

Környezeti nevelés főbb lehetőségei felnőtteknél:
– érdeklődő csoportok körbevezetése,
– vályogház-építő tanfolyamok,
– környezeti nevelők továbbképzése,
– nyitott falu – nyitott porta,
–  jurtaegyetem,
– szerepvállalás a térség szemléletformálásában (A környék lakosságának informálása a szomszéd faluba szánt téglagyár veszélyeiről.)
– segítség szakdolgozatok készítésében.

Felnőttek után gyerekek: a Veronika Erdei Iskola egy természetvédelmi területen és hiteles emberi környezetben működő, 30 fő befogadására alkalmas létesítmény. Jurtákban és vályogházban lakva, naponta indulunk a környék felfedezésére a gyerekekkel. A munkát igény szerint erdész, pásztor, vadőr, természetvédelmi őr, ” bordó kaftános” lovasíjász, kézműves segíti.

Összehasonlítottuk: miben tér el az erdei iskola a hagyományos iskolától?
Többnapos, az iskola helyszínétől eltérő, élménypedagógiai módszereket alkalmazó, közösségformáló, spontán, iskolai időben megvalósuló stb. jellemzőket gyűjtöttek papírra a részvevők. Ismertettem a legfontosabb témaköröket: erdők, cserjék, rétek délelőttje, vízvizsgálat egy forrásnál, látogatás az ős-öreg bükkfánál, extenzív legeltetésű vegyes nyáj testközelből, lovaglás, íjászkodás, tájfutás.

Befejezésül: mai Gyűrfűről készült képek alapján benyomások megosztása egymással, kérdések megválaszolásával.

Fridrich Ágnes

7683 Gyűrűfű, 3.

(73) 554-410

Fax: (73) 554-411

www.gyurufu.hu

female cialis buy

október 30, 2006 · Webszerkesztő · Nincs hozzászólás
Címkék: , , , ,  · Kategória: MindenGyerek 2005

Hozzászólás írása

Webhely megnyitása bejelentkezve hozzászólásküldése.