Hogyan tudjuk elhitetni tévét néző gyermekeinkkel, hogy az alma is egészséges?

Táplálkozás – média – gyermekkor

Mind Európában, mind Amerikában aggasztó méreteket ölt a gyermekkori elhízás előfordulási gyakoriságának növekedése. Az elmúlt 10 évben a túlsúlyos 6 éves gyermekek száma megduplázódott, a súlyfelesleggel bíró 15 évesek száma pedig a háromszorosára nőtt. Ezzel párhuzamosan nő a táplálkozással összefüggésbe hozható betegségek száma is a gyermekek körében.

Számos országban ma kutatók sokasága foglalkozik jól felszerelt laboratóriumokban az elhízás járványszerű méretével, a kérdés komplexitásával, és azzal, vajon milyen tényezők vezettek ide. (Szomorú, hogy ezzel egy időben a Föld más részein, például Afrika sok országában az éhínség szedi ezerszámra áldozatait!)

Néhány beszédes adat:

– Mára szinte egyeduralkodó szabadidős tevékenységgé vált a tévézés. Egy átlagos gyermek 14 éves koráig 18 000 órán át nézi a képernyőt, ezzel szemben 14 000 órát tölt az iskolapadban. Egy fiatal 15 és 25 éves kora között átlagosan több mint 13 400 reklámot lát a televízióban.

– Robbanásszerűen megnőtt az élelmiszerválaszték: míg 1990-ben 8 ezer féle élelmiszer volt forgalomban, mára 44 ezer fölé emelkedett a kapható élelmiszerféleségek száma.

– Az élelmiszerszakma vezeti a reklámozók listáját: 2000-ben a 226 milliárdos reklámpiac 15-20%-a erre a célra ment el.

Az egészséges táplálkozásra nevelés akkor éri el célját, ha a gyakorlatban történő megvalósításhoz is megteremti a feltételeket, azaz az eredmény: változatosan és kiegyensúlyozottan, vitaminban és ásványi anyagban gazdag, egyszerű cukrokban és zsíros ételekben relatív szegény táplálkozást folytató gyermekek – akik mindezt tudatosan teszik.

Sajnos, a média ma keveset tesz ezen szokásrendszer kialakítása érdekében. Szakemberek jelentős része a dohánytermékek reklámozását szigorító intézkedésekhez hasonlóan a kisgyermekeknek szóló – édességek és üdítő italok fogyasztását célzó – reklámok szigorításában látja a megoldást. (Az Európai Unió egyes tagországaiban már ismertek ilyen irányú törekvések.)

Pszichológusok véleménye szerint a tv-nézés önmagában is hajlamosít a negatív önértékelés és testkép kialakulására, miközben edzők és testnevelő tanárok szerint az elhízás oka nem annyira a helytelen táplálkozási szokásokban keresendők, sokkal inkább a mozgásszegény életmódban, adott esetben a tv-t és reklámokat néző gyermekekben. A környezet – így a szülők, család és a média is – szokásokkal tudja eléri, hogy a gyermekben megszokott ritmus alakuljon ki, mely az elkövetkező – lehetőleg egészséges – életmód alapja.

Ha elfogadjuk az állítást, miszerint semmi nem tilos, csak a mérték a fontos, akkor megvan az a felelősségünk, hogy lehetőséget kell adnunk a megfelelő ismeretek elsajátításához.

Lelovics Zsuzsanna főiskolai docens

Kodolányi János Főiskola, Székesfehérvár

lelovics@yahoo.com

www.kodolanyi.hu

cialis black cost

október 17, 2006 · Webszerkesztő · Nincs hozzászólás
Címkék: , , , , ,  · Kategória: MindenGyerek 2005

Hozzászólás írása

Webhely megnyitása bejelentkezve hozzászólásküldése.