Hogyan fogadjuk?

Külföldi gyerekek a magyar közoktatásban

Magyarországon az elmúlt 15 évben – a korábbi elzárkózással szemben – a migráció a hétköznapok folyamatává, szembetűnő jelenségévé vált. Az erdélyi bevándorlók, a volt Jugoszlávia területéről érkezettek, a kínaiak és más Európán kívüli migránsok megjelenése új kihívás elé állították a magyar társadalmat, az oktatást, a gyerekekkel foglalkozó szakembereket, pedagógusokat. A témával – a nem magyarul beszélő migráns gyerekek alacsony számára hivatkozva – az oktatásirányítás és a szakma az elmúlt pár évig alig foglalkozott. Az EU-csatlakozás azonban ezen a téren is elvárásokat támaszt Magyarországgal szemben.

Az első lépések megtörténtek, elindult a megoldásokat kereső szakmai munka, párbeszéd, de sajnos ez az iskolák szintjén, a pedagógusok mindennapi munkájában még alig érzékelhető. A migráns gyerekeket tanító pedagógusok ez idáig csak nagyon kevés szakmai és anyagi támogatást kaptak. Elfogadott alapelvek, pedagógiai programok, taneszközök és megfelelő képzés híján magukra hagyatva küzdöttek, küzdenek a feladattal. Ennek következtében a kialakult és alkalmazott gyakorlatok sok esetben nem megfelelőek.

Mi történik ma egy külföldi gyerekekkel a magyar iskolában? Hogyan fogadják és segítik a beilleszkedését? A gyakorlatok sokfélék, leggyakrabban mégis három jellegzetes csoportba rendezhetők.

A legszélsőségesebb, de sajnos nem ritka gyakorlat, hogy az iskola különböző kifogásokra hivatkozva már fogadni sem hajlandó a magyarul nem beszélő gyereket. Amennyiben mégis, akkor megtűrt személyként kezeli, és elvárás vele szemben, hogy mielőbb tanuljon meg segítség nélkül magyarul.

S zerencsésebb helyzetben vannak azok a gyerekek, akik olyan iskolába kerülnek, ahol a légkör befogadóbb, problémákkal kevésbé terhelt, másságuk egzotikumként hat, és a velük foglalkozó pedagógus személyisége nyitott, elfogadó és türelmes.

Sajnos kevés az olyan példa, ahol a migráns gyerekekkel való foglalkozást egységes koncepciók, pedagógiai programok és módszerek segítik, ötvözve mindezt pozitív, befogadó szemlélettel és törekvéssel a szakmai és emberi tökéletesedés irányába.

2005-ben tehát Magyarországon leginkább a külföldi családok felelőssége, hogy rátaláljanak a gyerekeik számára megfelelő iskolára. Ennek sikeres kimenetele függ anyagi helyzetüktől, jól informáltságuktól, sok esetben szerencséjüktől, és csak legkevésbé a jelenlegi magyar oktatás felkészültségétől.

Ha figyelembe vesszük az iskola meghatározó szerepét a hozzánk érkező gyerekek társadalmi beilleszkedését, egészséges személyiségfejlődését és későbbi esélyegyenlőségét illetően, akkor egyértelmű a felelősségünk és sok a tennivalónk.

Medjesi Anna

Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület

1074 Budapest, Rákóczi út 80.

menedek@menedek.hu

www.menedek.hu

cialis super active prezzo

október 29, 2006 · Webszerkesztő · Nincs hozzászólás
Címkék: , ,  · Kategória: MindenGyerek 2005

Hozzászólás írása

Webhely megnyitása bejelentkezve hozzászólásküldése.