Fridrich Ágnes: Kézen fogva Földanyánkkal, avagy visszatérés a Természethez
A történelem folyamán az emberek természethez való viszonya gyökeresen megváltozott.
Az „ökológiai ártatlanság” korában a természet és a benne élő emberek összhangban éltek együtt. Az ember tisztelte a természet törvényeit, a földet és kincseit. Tudta, hogy létezése ettől függ. A termelés növekedésével együtt megjelent a hatalom és birtoklási vágy, mely az anyagi javak halmozására sarkallt egyeseket. Az ipari forradalom nem csak egyenlőtlenséget, hanem óriási környezetszennyezést is elindított. A fosszilis energiahordozók kiaknázásával létrehozott gyárak, vegyszerek, természetidegen technológiák kényelmesebbé tették életünket, de eltávolítottak életet adó Földanyánktól. Ő sok lelketlen ember számára csak nyersanyag- és erőforráskészlet, eladandó áru, hulladéklerakó, vagyis egy leigázandó, kihasználandó tárgy lett. Holott Földanyánk, GAIA él és élni akar! Lovelock GAIA-elmélete szerint bolygónk egy egységes, önszabályozó szuperorganizmus, melyben az élőlények láthatatlan együttműködése tartja fent azokat a szabályozóköröket, melyek a légkörre, vizekre és földkéregre hatnak. Analógiák fedezhetők fel pl.: légkör – kültakaró, folyók, áramlatok – vérkeringés, kőzetövek-vázrendszer, bioszféra – tüdő/lélek.
Óriási szükség lenne olyan, civilizációtól távoli helyekre, ahol a gyerekek visszatérhetnének az elveszett paradicsomba, ahol nem a mobiltelefonok, (sz)ámítógépek, chipsek uralnák életüket, hanem a természeti csodák és az emberi kapcsolatok.
A természeti népek hitvilága őselemekből épült fel. Több erdei iskolában ezen elemek felhasználhatók témahetek/órák keretében, hangsúlyozva, hogy a gyerekek most GAIA segítőtársai lesznek néhány napra.
Nap, tűz – energiaproblémáink, napkollektor-építés, kenyérsütés kemencében.
Föld – vályogépítészet, földvártúra, kertészkedés a vegyszermentes kiskertben, gyógynövénytúra.
Víz – kétkörös vízrendszer (ciszterna/kút), forrásvizsgálat, nádágyas szennyvíztisztítás.
Levegő – hulladékkezelés okosan, környezetbarát közlekedés, túrázás, lovaglás, tájfutás, zuzmótérképezés.
Fa – természetismereti foglalkozások, biodiverzitás játék.
Fontos a gyerekekben tudatosítanunk segítő Földanyánk jelentőségét, mert ha érzelmileg közel hozzuk, akkor felelősségteljesebben viszonyulnak hozzá. S ez talán a pazarló fogyasztói szokások háttérbe szorításában is megvalósul.
Fridrich Ágnes
erdei iskolavezető
7683, Gyűrűfű, Pf.9.
(06 73) 554-410
május 29, 2011
· Webszerkesztő · Nincs hozzászólás
Címkék: környezeti nevelés, környezetvédelem, természet · Kategória: MindenGyerek 2011, Virtuális konferencia
Hozzászólás írása
Webhely megnyitása bejelentkezve hozzászólásküldése.