Egy iskola kettős arca…
2000. végén a zömmel hátrányos helyzetű és roma tanulók nevelését vállaló
Ferencvárosi Általános és Szakiskola fejlesztő teamje pályázatot nyújtott be egy Phare felhívásra, azzal a céllal, hogy az iskola régi szenespincéjéből felépüljön a „Mi lakásunk” Mentálhigiénés és Szabadidős Központ. A Központban folyó klubmunka főként az alternatív pedagógiák komplex művészeti nevelési tartalmaira és módszereire épített, mert hisszük, hogy ezek lehetnek hatékonyak a hátrányos helyzetű, nehezen nevelhető tanulók önszervező, szabadidős programjainak megvalósításakor.
A Központ az iskola épületében, de attól szeparáltan helyezkedik el, ezáltal az
iskola kettős arculatú lett. A hagyományos tantermek mellett létrejött egy
iskolában szokatlan térrendszer: egy korszerűen berendezett, polgári lakást
reprezentáló tér, amelyből egy „nappali szobát”, egy ultramodern konyhát és
fürdőszobát illetve „buli” megszervezésére is alkalmas, 60 főt befogadó, jól felszerelt előadó-klubtermet alakítottunk ki. A kellemes, ízlésesen berendezett tér –ami félelmeinkkel ellentétben a fennállása három éve alatt nem „robbant le” – a kényelmes együttlét és a polgári lakásokban megszokott viselkedésmódok és szokások (névnapok, születésnapok, barátok meghívása stb.) megélését és megszerettetését teszik lehetővé. Teret ad mind a gyerekek, mind a pedagógusok és szülők egyéni, kiscsoportos és közösségi tevékenységeinek, amelyek megvalósítására az iskolai környezetben általában nem nyílik lehetőség. Az új és modern bútorokkal berendezett terek „megszelídítették” az odajáró tanulókat, akik a Központ működésének szabályzatát saját maguk állították össze és tartatják be
egymással.
Érdekes volt megélni, amikor – a hely szellemének megfelelően – a
gyerekek elsők között maguk fogalmazták meg a dohányzási és a káromkodási
tilalmat. Öröm nézni, ahogy a többségében hátrányos helyzetű, nehezen nevelhető lányok otthonosan mozognak a korszerű gépekkel felszerelt konyhában és úgy vigyáznak arra, hogy három év alatt összesen egy pohár tűnt (tört?) el!
A program további hozadéka, hogy kialakult egy friss szemléletű szakember-gárda, és szervültek azok a módszerek és szabadidős formák, amelyek a munka
hosszú távú megvalósítását megalapozzák.
Nem jelentéktelen az sem, hogy a konzorciumi munka kialakította azokat a
pályázati feladatok megvalósításához nélkülözhetetlen speciális együttműködési formákat, amelyben pedagógusok, szülők, támogatók, a kisebbségi önkormányzat dolgozói hatékonyan képesek együttműködni.
Kraiciné dr. Szokoly Mária főiskolai docens, igazgató
ELTE Tanító- és Óvóképző Főiskolai Kar Továbbképző Központ
1126 Budapest, Kiss J. altábornagy u. 40.
(1) 487-8110
szokolym@mars.tofk.elte.hu
www.elte.hu
október 22, 2006
·
Webszerkesztő ·
Nincs hozzászólás
Címkék: hátrányos helyzetű, iskola, roma · Kategória: MindenGyerek 2005
Hozzászólás írása
Webhely megnyitása bejelentkezve hozzászólásküldése.