Add ki magadtól
Hogyan készítsünk gyermekeket és ifjúságot célzó színvonalas kiadványokat, médiatermékeket?
A munkacsoport rövid összefoglalójában bemutatjuk a hatékony gyermek és ifjúsági kiadvány jellemzőit és a kiadványkészítés munkafázisait.
A jó kiadvány ismertetőjegyei:
Tartalmát tekintve legfontosabb a hitelesség: el kell fogadtatnia kompetenciáját a témában. Ennek érdekében megbízható forrásokra, szakértőkre kell támaszkodnia – és ezt be 646-588 is kell mutatnia az olvasónak.
A gyermek és ifjúsági korosztály nyelvhasználatának megfelelően kell elkészülnie, törekedve a könnyű átláthatóságra, a jól tagoltságra, a gyakorlati példákra.
Célszerű hétköznapi szimbólumokkal, allegoriákkal segíteni egy-egy téma jobb megértését.
Formai megjelenését tekintve legfontosabb az újszerűség. A korosztály jellemzője, hogy figyelmét leginkább az „újdonság varázsát” nyújtó dolgok kötik le. Újszerű lehet maga a médium, amivel kommunikálunk: internetes oldal, digitális könyv, multimédiás CD-rom, egyedi formátumú nyomtatott kiadvány. Újszerű lehet megjelenítés is: képregény, rajzolt-képzeletbeli figura kalauzolásában végigvitt téma.
A hangsúly mindenféleképp azon van, hogy a tartalomhoz a legjobb formát találjuk meg. Néhány sikeres példa: alkoholbetegeket segítő intézmény söralátét formátumú kiadványon kínálja szolgáltatásait, gettósodott városrészben élő fiatalokhoz graffity-képregénnyel szólnak a szexuális felvilágosításról a megelőzés intézményei.
Technikai kivitelezés tekintetében a legfontosabb, hogy figyelemfelkeltő legyen a kiadvány. Ezt segítheti, ha lényegretörő, megragadó a címe, találunk hozzá egy kifejező logót vagy szlogent. A célcsoport miatt nagyon fontos a tartalomhoz és formához illeszkedő vizuális környezet kialakítása is: az igényes, fiatalos fotó vagy rajzos illusztráció, a színvilág és a betűtípusok. Ebben a gyerekek és a fiatalok nagyon igényesek!
A kiadványkészítés, mint projekt:
1. Igényfelmérés
A célcsoport és a téma kapcsolatának vizsgálata.
2. Üzenet
A kiadvány küldetésének megfogalmazása, hozzá a legmegfelelőbb forma kiválasztása.
3. Tervezés
Példányszám, technikai paraméterek meghatározása (terjedelem, méret), pénzügyi tervezés (a kiadvány bekerülési költségének megállapítása, ez alapján a fajlagos költség és az egységár.
4. Kivitelezés
Stábépítés – célcsoport, szakértők bevonásával. A legfontosabb annak eldöntése, hogy a célcsoport bevonásával, vagy kívülről látva (esetleg segítőként) dolgozzuk fel a témát.
Szerkesztői (szerkesztőségi) feladatok: szöveges és képi elemek összegyűjtése, elkészítése, lektorálás.
Nyomdai előkészítés: szöveg- és képszerkesztés, tördelés, színre bontás, levilágítás illetve digitális feldolgozás.
Sokszorosítás.
5. Terjesztés
A kiadványkészítés egyik legfontosabb eleme – pedig nagyon sokan megfeledkeznek róla. A legfontosabb cél ugyanis, hogy üzenetünk el is jusson a célcsoporthoz. Ehhez jól átgondolt terjesztési tervre van szükségünk.
6. Értékelés
Mint minden projektnél, itt is fontos értékelni a tapasztalatokat, megerősíteni a programban résztvevőket.
Kiss Andrea
Mezon Ifjúsági Információs és Tanácsadó Iroda
4024 Debrecen, Batthyány utca 2/b
06-52-415-498
mezon@c3.hu
Szabó Csaba
6000 Kecskemét, Széchenyi sétány 2-4.
06-76-475-022
helpi@externet.hu
szeptember 14, 2006
· Webszerkesztő · Nincs hozzászólás
Címkék: ifjúság, Kiadvány · Kategória: MindenGyerek 2003
Hozzászólás írása
Webhely megnyitása bejelentkezve hozzászólásküldése.