Add ki magadtól

Hogyan készítsünk gyermekeket és ifjúságot célzó színvonalas kiadványokat, médiatermékeket?

A munkacsoport rövid összefoglalójában bemutatjuk a hatékony gyermek és ifjúsági kiadvány jellemzőit és a kiadványkészítés munkafázisait.

A jó kiadvány ismertetőjegyei:

Tartalmát tekintve legfontosabb a hitelesség: el kell fogadtatnia kompetenciáját a témában. Ennek érdekében megbízható forrásokra, szakértőkre kell támaszkodnia – és ezt be 646-588 is kell mutatnia az olvasónak.

A gyermek és ifjúsági korosztály nyelvhasználatának megfelelően kell elkészülnie, törekedve a könnyű átláthatóságra, a jól tagoltságra, a gyakorlati példákra.

Célszerű hétköznapi szimbólumokkal, allegoriákkal segíteni egy-egy téma jobb megértését.

Formai megjelenését tekintve legfontosabb az újszerűség. A korosztály jellemzője, hogy figyelmét leginkább az “újdonság varázsát” nyújtó dolgok kötik le. Újszerű lehet maga a médium, amivel kommunikálunk: internetes oldal, digitális könyv, multimédiás CD-rom, egyedi formátumú nyomtatott kiadvány. Újszerű lehet megjelenítés is: képregény, rajzolt-képzeletbeli figura kalauzolásában végigvitt téma.

A hangsúly mindenféleképp azon van, hogy a tartalomhoz a legjobb formát találjuk meg. Néhány sikeres példa: alkoholbetegeket segítő intézmény söralátét formátumú kiadványon kínálja szolgáltatásait, gettósodott városrészben élő fiatalokhoz graffity-képregénnyel szólnak a szexuális felvilágosításról a megelőzés intézményei.

Technikai kivitelezés tekintetében a legfontosabb, hogy figyelemfelkeltő legyen a kiadvány. Ezt segítheti, ha lényegretörő, megragadó a címe, találunk hozzá egy kifejező logót vagy szlogent. A célcsoport miatt nagyon fontos a tartalomhoz és formához illeszkedő vizuális környezet kialakítása is: az igényes, fiatalos fotó vagy rajzos illusztráció, a színvilág és a betűtípusok. Ebben a gyerekek és a fiatalok nagyon igényesek!

A kiadványkészítés, mint projekt:

646-589

1. Igényfelmérés

A célcsoport és a téma kapcsolatának vizsgálata.

2. Üzenet

A kiadvány küldetésének megfogalmazása, hozzá a legmegfelelőbb forma kiválasztása.

3. Tervezés

Példányszám, technikai paraméterek meghatározása (terjedelem, méret), pénzügyi tervezés (a kiadvány bekerülési költségének megállapítása, ez alapján a fajlagos költség és az egységár.

4. Kivitelezés

Stábépítés – célcsoport, szakértők bevonásával. A legfontosabb annak eldöntése, hogy a célcsoport bevonásával, vagy kívülről látva (esetleg segítőként) dolgozzuk fel a témát.

Szerkesztői (szerkesztőségi) feladatok: szöveges és képi elemek összegyűjtése, elkészítése, lektorálás.

Nyomdai előkészítés: szöveg- és képszerkesztés, tördelés, színre bontás, levilágítás illetve digitális feldolgozás.

Sokszorosítás.

5. Terjesztés

A kiadványkészítés egyik legfontosabb eleme – pedig nagyon sokan megfeledkeznek róla. A legfontosabb cél ugyanis, hogy üzenetünk el is jusson a célcsoporthoz. Ehhez jól átgondolt terjesztési tervre van szükségünk.

6. Értékelés

Mint minden projektnél, itt is fontos értékelni a tapasztalatokat, megerősíteni a programban résztvevőket.

Kiss Andrea

Mezon Ifjúsági Információs és Tanácsadó Iroda

4024 Debrecen, Batthyány utca 2/b

06-52-415-498

mezon@c3.hu

Szabó Csaba

6000 Kecskemét, Széchenyi sétány 2-4.

06-76-475-022

helpi@externet.hu

cialis super active sverige

szeptember 14, 2006 · Webszerkesztő · Nincs hozzászólás
Címkék: ,  · Kategória: MindenGyerek 2003

Hozzászólás írása

Webhely megnyitása bejelentkezve hozzászólásküldése.