Jövőépítés
Integrációs pedagógiai rendszerrel támogatott egész napos nevelés és oktatás Baktakéken (Részlet a Borsod-Abaúj-Zemplén megye északkeleti részén hét település gyermekeit szolgáló körzeti iskola közoktatás fejlesztési stratégiájából.)
Gyökerek: A 80-as évek elején elindult egy botladozásokkal teli, a hátrányos helyzetű gyermekekért érzett fokozott felelősség által motivált iskolaotthonos nevelési–oktatási formát megvalósító pedagógiai útkeresés a baktakéki iskola életében. A szülői igényekkel igazolt bizalom építő innovációt generált, melynek eredményeképpen a 90-es évek elejére az 5-8. évfolyamokon tanulók és szüleik számára is természetes igénnyé vált az egész napos nevelés iskolaotthonos formában történő megvalósulása. Az iskolai történések mindegyikének előítéletmentességet, elfogadást és hitelességet sugalló légköre a folyamatos fejlődést eredményezte, mely során a pedagógusok mesterségbeli tudása gyarapodott.
A baktakéki iskola működésével egy olyan világot, olyan belső viszonyokat igyekezett teremteni, melyek modellezték a kulturált együttélést, melyben a másik tanuló és felnőtt tisztelete, óvása és segítése domináns. A jelentős számban hátrányos helyzetű tanulókat nevelő és oktató baktakéki iskola fejlődésének forrását és útját ismét pályázattal remélte segíteni.
Az új úton az Országos Oktatási Integrációs Hálózat (OOIH) segítette iskolánkat. 2003-ban – az eddigi nevelő és oktató munkánk eredményeire alapozottan – integrációs bázisintézményi státuszt kaptunk, de tudtuk, hogy még e címhez folyamatosan és sokat kell tanulnunk.
Eddig megvalósult fő elemek:
– A nevelőközösség többszintű tanulása és tapasztalása.
– Fejlesztő csoportok létrehozása.
– Humán erőforrás fejlesztése, tantestületi továbbképzéssel, hospitálásokkal más bázisintézményben.
– A fejlesztő nevelőcsoport új módszereket tanult és gyakorolt.
– Az IPR beépült az iskolaotthonos programba.
– Szolgáltatói tevékenység: az IPR-rel kapcsolatos tréningek tartása, hospitációs tréningek szervezése és tartása 24, megyei partnerintézmény részvételével.
– Integrációs szemlélettel segített közösségfejlesztés: nyitás civil szervezetek felé, a szülők aktivizálása.
Bázisintézményi státuszunkat segítő programok: esélyteremtés a munka világába való integrálódáshoz, tanulás-módszertani program, tanár továbbképzés, multimédiás taneszközök alkalmazása az iskolában, komplex informatikai program, Összetartó társadalom program, tanodai program.
Sikereink 2003/2004:
– az iskola tanulmányi átlaga 3,61
– a 20 tanulmányi ösztöndíjas tanuló tanulmányi átlaga 4,2
– 8 hátrányos helyzetű tanulónk gimnazista lett.
– Nem vittek el tanulót az iskolánkból!
– A pedagógusok – iskolaotthonos pedagógia és az IPR – iránti elkötelezettsége stabilizálódott.
A jövőépítést folytatjuk, amihez a HEFOP 2.1.3. sikeres pályázati forrás ad erőt, hitet, újabb lendületet.
Restyánszki Lászlóné közoktatási szakértő
Körzeti Általános Iskola
3836 Baktakék, József Attila utca 10.
(46) 440-145
baktatez@axelero.hu
október 22, 2006
·
Webszerkesztő ·
Nincs hozzászólás
Címkék: munka, nevelés, oktatás, pedagógia · Kategória: MindenGyerek 2005
Hozzászólás írása
Webhely megnyitása bejelentkezve hozzászólásküldése.